-

Pointblack : bereznicki.pl

Paint It Black

Od pierwszego manifestu dadaistycznego minęło wiele lat, a Fontanna Marcela Duchampa nikogo już nie szokuje. Nie wiem, czego teraz się uczy na uczelniach plastycznych, ale przypominam sobie, że przypominano mi stale, by nie używać czarnej farby. Czarny to nie kolor, dlatego nie używali go impresjoniści i my jak chcemy być prawdziwymi malarzami, to stosujmy go tylko z bielą i szarością. Ponieważ ja od dziecka zajmowałem się głównie rysunkiem i interesowała mnie głównie kreska, nigdy tego nie zaakceptowałem. Komiks stał się dla mnie pewnego rodzaju wymówką, by móc swobodnie bawić się konturem, a potem ewentualnie wypełniać go kolorem. Gdy na horyzoncie pojawiły się witraże, było to tylko dopełnienie tej techniki. Te dwie, wydawać by się mogło, zupełnie odrębne dziedziny, zgrały się ze sobą idealnie. Co za tym idzie malarstwo, które proponuję, jest pójściem o krok dalej w stosowaniu konturu. Często kontur staje się plamą i odwrotnie. To nie jest nowe podejście, bo sięga czasów pop artu, ale skoro można odwoływać się do impresjonizmu jako czegoś świeżego to, czemu nie traktować podobnie sztuki lat 60. Tym bardziej że ten pop wrócił do łask po zachłyśnięciu się trójwymiarowością początku lat 2000. Zawsze upierałem się, że interesuje mnie tylko 2D i chyba miałem rację. Ze stron internetowych zniknęły imitacje wypukłych przycisków, logotypy są raczej płaskie i konturowe czy wręcz stylizowane na vintage, a kino 3D nie zmiotło z powierzchni ziemi klasycznej kinematografii. Lubię reagować na to, co się dzieje nowego w sztuce czy przestrzeni, czy to medialnej, czy nas otaczającej, ale najważniejsze jest dla mnie podążanie własną drogą. Ona nie jest prosta, ale ma parę stałych, nawet jeśli one ewoluują. Postanowiłem wrócić więc do malowania, ale zaczynam od punktu, gdzie ostatnio skończyłem. Zobaczymy w jakim kierunku to pójdzie, bo przez 8-9 lat moja kreska się zmieniła. Przypominam, że w poligrafii, w druku offsetowym mamy cztery podstawowe kolory (pantony to osobny temat) CMYK: cyan, magenta, yellow i... kontur ;-) Bedę się przy nim upierał i nie ważne czy czarny będzie się składał z pozostałych kolorów czy będzie występował osobno jako K. Nadal będę sprzedawał swoja kreskę, ale też swoje kolory. Moje obrazy są jakby esencją całej tej koncepcji. Są jednostkowe i mimo, że precyzyjnie zaplanowane, niepowtarzalne. Zaczynamy od Clinta Eastwooda i Audrey Hepburn w formacie 30/40 cm, a więc dość małe jak na mnie. Zapraszam do sklepu, gdzie pojawiły się nowe banery. Na razie oprócz obrazów mamy nowe, poszerzone wydanie Oświęcimskich historii, ale już od przyszłego tygodnia umieszczę tam 2 nowe albumy rysunkowo-komiksowe: Podziemie łączy i Historia ZPAP, kolejne obrazy i przede wszystkim zremasterowane wydanie płyty Mohacz (temu wydawnictwu poświecę osobną notkę).

sklep.bereznicki.pl

 

Jeszcze telewizyjna relacja z promocji wileńskiego albumu:

https://wilno.tvp.pl/57466814/wydano-komiksalbum-podziemie-laczy

I okładka Historii ZPAP:

Tomasz Bereźnicki



tagi: komiks  malarstwo  witraż  zpap 

Pointblack
17 grudnia 2021 13:13
8     681    6 zaloguj sie by polubić

Komentarze:


Zyszko @Pointblack
17 grudnia 2021 13:27

Łał, historia ZPAP? Świetny temat. To będzie, jak rozumiem, memiks?  Chętnie kupię, świetna okładka.

Co do 3D - pełna zgoda, to jest technika, która  zabija indywidualność - wszystkie gry i filmy stają się do siebie nieznośnie podobne. 

zaloguj się by móc komentować

Pointblack @Zyszko 17 grudnia 2021 13:27
17 grudnia 2021 13:41

To jest historia, która ukazywała się w odcinkach w piśmie ARS Forum, a teraz Związek wydał ją na 110-lecie w formie osobnej książki. Zrobiłem z tego opowieść graficzną/memiks (robienie ogólnego komiksu wg mnie nie ma sensu, to muszą być konkretne sytuacje, epizody, dialogi etc.) , do której wplotłem różne dodatkowe motywy polityczne i historyczne. Sama historia ZPAP jest raczej zbyt hermetyczna, więc pokazanie szerszego kontekstu uczyniło ją zjadliwą dla wszystkich czytelników. Taka mam nadzieję ;-)

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pointblack
17 grudnia 2021 22:56

To jest ciekawe, że tworzy się tyle nowych znaków 2D, a nie uczy pisma.

Czarny jest bezpiecznym tłem.

 

zaloguj się by móc komentować

Tytus @Pointblack
18 grudnia 2021 10:25

Czarna koszulka z Clintem Eastwoodem.

Marzenie...

zaloguj się by móc komentować

Pointblack @Tytus 18 grudnia 2021 10:25
18 grudnia 2021 13:08

Koszulki są drogie w małych ilościach. Jakbym wiedział, że bedzie 50-100 zainteresowanych to bym sie nie wahał i zrobił. Problem w tym, że każdy chce inny motyw ;-)

zaloguj się by móc komentować

Pointblack @MarekBielany 17 grudnia 2021 22:56
18 grudnia 2021 13:08

Ja jestem czysty, bo projektowałem font do wznowienia komiksu Janosik ;-)

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować